Hjælp til brugen af brugen af Ekstern.aalborg.dk

Det er muligt at benytte ekstern.aalborg.dk i browserne Internet Explorer, Edge, Chrome og Firefox på Microsoft Windows. Vælg Standard 2019 og opret forbindelse.

Første gang man opretter forbindelse til fjernskrivebordet skal man bekræfte forbindelsen. Man kan med fordel sætte flueben i Spørg mig ikke igen.

Udfordringer man kan støde på i forbindelse med brugen af Ekstern.aalborg.dk

Bruger får besked om at det er ikke muligt at bruge systemet, da brugerens IP-adresse er i "Bad Standing"

Vi har oplevet enkelte brugere, der har fået besked på at deres IP-adresse er blevet udelukket fra at bruge ekstern.aalborg.dk, pga "Bad Standing". Det er en teknisk svær problemstilling, som kan være svær for almindelige brugere at gennemskue, men din egen Internetudbyder kan hjælpe dig.

Din Internetudbyder skal bruge disse oplysninger:

Aalborg Kommune benytter servicen Brightcloud, til at udelukke IP-adresser der er kendt for at være udsendere af Spam eller for at være dele af Bot-net.

Oplever du dette problem, bør du tage kontakt til din egen Internetudbyder med oplysninger om, at du er blevet spærret ude på grund af oplysninger fra BrightCloud. BrightCloud kan du finde her:http://www.brightcloud.com/tools/url-ip-lookup.php

IP-adressen der kigges på, er brugerens eksterne IP-adresse, som f.eks kan slås op her www.whatismyip.com

Vi anbefaler iøvrigt altid, at brugeren også udfører en grundig antivirusscanning af udstyret i hjemmet og beder brugeren kontrollere at deres egne trådløse netværk er beskyttet med kryptering af typen WPA2

Brugere oplever at det ikke er muligt at logge på ekstern.aalborg.dk

Hvis du har problemer med at logge på ekstern.aalborg.dk skyldes det som regel, at du har tastet en forkert kode, eller at din adgang til systemet er blevet spærret.

Kodeord må ikke indeholde danske bogstaver. Hvis brugeren har æ, ø eller å i sin domænekode, kan brugeren ikke logge på ekstern.aalborg.dk. Løsningen er at brugeren skifter sin kode til en uden æ, ø eller å.

Kontakt dit IT-afsnit for hjælp til at komme videre.

Det kan også skyldes en misforståelse vedrørende logonprocessen, idet nogle brugere afventer en SMS-kode i startbilledet. SMS-Koden kommer først i næste trin, når brugernavn og password er indtastet.

Fjernstyring

Hvis du af Kommunens IT-support bliver bedt om at starte en fjernstyringssession, kan du klikke på et af disse link:

Start teamviewer for Windows

Start teamviewer for Mac